تبلیغات
كودكان كار $ كودكان فقر - كودكان در پنجه مرگ - مطالب آذر 1389
كودكان كار $ كودكان فقر - كودكان در پنجه مرگ
بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند. چو عضوی به درد آورد روزگار, دگر عضوها را نماند قرار

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو مطالب

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
*
سایت خدماتی تک بیستآپلود عكس
*

ك» مثل كودك كار!

 

ایسكانیوز: كودكان كار بخشی از جامعه انسانی اند كه پیش از رسیدن به دوره رشد جسمی و ذهنی، تحت شرایط گوناگونی از جمله خانواده و اجتماع وارد بازار كار می شوند و در این راستا رشد جسمی و ذهنی آنها دچار خلل می شود. این كودكان، قشر از یاد رفته و مظلوم جامعه هستند كه هنگام كار در پشت نمایه رفاه زدگی مردم شهر از نظرها پنهان مانده و به كمتر از حق خود در قبال كار، رضایت می دهند.

وضعیت تاسف بار گزارش شده از كودكان كار از اقصی نقاط جهان، حاكی از شرایط ناامنی است كه این كودكان برای كار با آن دست و پنجه نرم می كنند. نبود آموزش فراگیر و آشنایی همگانی با حقوق و مصالح كودكان، تجارت كودكان و شركت كودكان در جنگ ها تنها بخشی از چشم پوشی هایی است كه در ارتباط با وضعیت كودكان كار به چشم می خورد. اما تكان دهنده تر از همه این است كه در كشورهای فقیر و توسعه نیافته مشكلات دیگری از جمله محرومیت، فقر، خشونت های ناشی از جنگ و ناپایداری های سیاسی را به مشكلات فوق افزود.بر اساس گزارش یونیسف از وضعیت كودكان عراقی، دو میلیون كودك عراقی در نتیجه ناپایداری سیاسی و اشغال عراق طی چند سال گذشته آواره شده اند كه البته دخالتی در ایجاد این شرایط نداشته اند. در این میان این سوال به ذهن خطور می كند كه با چنین روندی آیا می توان انتظار تحقق و پایداری صلح جهانی را داشت؟ و آیا با چنین شرایطی كه مصداق های اصلی صلح در چنین وضعیت اسف باری به سر می برند، صلح معنا پیدا می كند؟در كشور ما نیز شرایط تقریبا یكسان است چرا كه كودكان خیابانی و كودكان كار با پرداختن به كارهایی از جمله فال فروشی، گل فروشی و یا اسپند؟ به امرار معاش تنگ خود می پردازند. جای هیچ شكی نیست كه جمع آوری كودكان خیابانی و كودكان كار به بهبود وضعیت فرهنگی- اجتماعی جامعه كمك شایانی خواهد كرد اما این سوال مطرح است كه آیا تنها به صرف جمع آوری این كودكان می توان به این امر خطیر دست یافت؟ آیا تنها پاكسازی شهر از این كودكان، كارساز خواهد بود؟ آما آنچه كه از همه مهمتر است، نبود سازمان مشخصی به عنوان متولی این كودكان است. شهرداری تهران در حالی سعی در جمع آوری این كودكان می كند كه هنوز محل مشخص و ثابتی برای این كودكان در نظر گرفته نشده است. به نظر می رسد جمع آوری خودروهای فرسوده و یا موش های معلق حاشیه برخی انهار، بسیار موثرتر از جمع آوری صرف این كودكان و عدم رسیدگی به وضعیت تاسف بار فرهنگی- آموزشی آنان است. در این میان، آگاهی و ایجاد همگرایی میان سازمان های دولتی و غیردولتی فعال در زمینه حقوق كودكان در سراسر كشور و حتی در جهان، زمینه های لازم برای بهبود و تغییر شرایط به نفع كودكان بسیار نافع است. مشاركت های مردمی برای بهسازی وضعیت كودكان كار، ارایه اطلاعات دقیق به دولت و مردم درباره وضعیت زیستی، آموزشی و شهروندی برای برنامه ریزی در راستای بهبود وضع معیشتی این كودكان و ورود خدمات آموزشی رایگان به منظور بهبود فرهنگ بی تاثیر نخواهد بود. اگر دولت ها و ملت ها تنها اندكی به خود آمده و بدون اتلاف وقت هر چه سریع تر زمینه های كمك و حمایت از كودكان كار را فراهم كنند، زمانی را شاهد خواهیم بود كه این سرمایه های انسانی و قشر از یاد رفته جامعه بیش از پیش در معرض نابودی قرار نگرفته و زمینه های رشد و تعالی فكری و روحی آنها هر چه بیشتر فراهم شود.

دزدی در کودکان

کودک احتمالا دست به دزدی می زند چون گرسنه است یا به پول احتیاج دارد تا برای خود و یکی از عزیزانش چیزی بخرد و یا مورد تایید اجتماعی دوستانش واقع شود. گهگاه نیز کودکان به منظور تلافی و انتقام گرفتن از کودک دیگر و یا معلم و یاابراز دشمنی نسبت به والدین خویش دزدی می کنند.
دزدی در کودکان

بیشتر کودکان در دوران کودکی یکی دوبار دست به دزدی می زنند ولی اگر با کودکی سروکار دارید که ماهی یک بار یا بیشتر دزدی می کند کودکی است دارای مشکل و باید به او یاد بدهید که دزدی نکند. شک نیست که دزدی یک رفتار ناپسند است و والدین چه هنگام رفتن کودک به مدرسه و چه قبل از آن تلاش می کنند تا کودک شان از این رفتار پرهیز کند. اما گاهی برخلاف این عقیده و حتی با توجه به برطرف کردن همه نیازهای مادی وی شاهد بروز این رفتار در کودک هستند. این عمل گاهی آنقدر آنها را نگران می کند که جلوی خیلی از تصمیمات اصلاح گرایانه را از آنان سلب می کند. بر این اساس باید گفت کودک از معنای این کلمه چندان اطلاعی ندارد و فقط بزرگترها هستند که می دانند این رفتار غلط است . کودک آن چه را که می بیند همان را باور دارد و به آن اهمیت می دهد و هنگامی که وسیله ای را در دست کودکی دیگر می بیند چون آن وسیله برایش جالب به نظر می رسد درنتیجه برای رسیدن به آن به هر دری می زند.

بسیار طبیعی است که کودک دو ساله درک صحیحی از اهمیت درست و راستی نداشته باشد و بدون اجازه اسباب بازی خواهر یا برادرش را بردارد. اما همین کودک اگر در ده سالگی به وسایل دوستش در مدرسه بدون اجازه دست بزند یا بردارد به دردسر می افتد و متهم به دزدی می شود. بنابراین انتظار می رود که او تفاوت بین راستی و نادرستی را درک کند.

شمارش رفتار کودک در صورتی که کسی رفتار او را به چشم خود نبیند مشکل نیست . با وجود این موارد زیر را در شمارش دفعات وقوع این رفتار درنظر بگیرید :

الف ) وقتی بدون اجازه چیزی را بردارد.

ب) وقتی پول هایی از کیف شما برداشته شده .

ج ) وقتی کسی می گوید دزدی او را دیده است .

د) وقتی با چیزهای تازه ای به خانه می آید و می گوید آنها را یافته یا هدیه گرفته است . اصرار نداشته باشید که ثابت کنید حتما چیزی را دزدیده است . چون با این کار ممکن است احتمالا او را برای جرمی که نکرده است تنبیه کنید.

درسی را که کودک از این واقعه می آموزد این است که خود را از هر موقعیتی که در آن احتمال دزدی می رود دور کند. ماورای عمل دزدی همیشه علت و یا انگیزه ای وجود دارد. ما باید به عنوان والدین و یا مربی تلاش کنیم تا بیابیم کدام نیاز یا نیازهای کودکان با این نوع رفتار برآورده می شود.

● علل دزدی

کودک احتمالا دست به دزدی می زند چون گرسنه است یا به پول احتیاج دارد تا برای خود و یکی از عزیزانش چیزی بخرد و یا مورد تایید اجتماعی دوستانش واقع شود. گهگاه نیز کودکان به منظور تلافی و انتقام گرفتن از کودک دیگر و یا معلم و یاابراز دشمنی نسبت به والدین خویش دزدی می کنند. باید بپذیریم که بعضی وقت ها دزدی بچه ها دلایل دیگری هم دارد مثلا جلب توجه و یا حس مظلومیت و یا واکنش در برابر تحقیر و... این عمل باید شما را وادار به اندیشیدن کند. شما باید با جستجو و تجزیه و تحلیل عمل او به علت یا علل کارش پی ببرید. در این گونه مواقع با صحبت کردن و عملکرد صحیح خود او را متوجه کنید که هم شما و هم دیگران برایش ارزش قائلید و دوستش دارید. این کار موجب می شود که حس « مورد توجه دیگران بودن » را جایگزین عمل نادرست دزدی کند.

کودک باید متوجه شود که این کارش نادرست است و ممکن است به وسایل و روحیه افراد لطمه وارد کند. این موضوع را با تطبیق دادن مسئله برخورد او و وسایلش می توان بهتر به کودک فهماند. بهتر است ضمن تفهیم موضوع مالکیت به کودک او را از آسیب های روحی مربوط به از دست دادن وسایل شخصی آگاه کرد. در گفتگو با فرزندتان به او بد بودن این کار و تاثیر نامطلوب آن را بر روحیه صاحب شی متذکر شوید و او بفهمانید در صورت ادامه این کار اعتماد دیگران از او سلب می شود و دیگر کسی او را دوست نخواهد داشت .

● درمان دزدی

کمک و درمان در مورد کودکی که دزدی می کند بستگی تام به شناخت انگیزه های حاکم بر رفتار او دارد. برای کودکی که گرسنه است باید حداقل ضروریات برای رفع نیازهای اولیه او تامین گردد. به کودکی که به منظور خرید هدیه برای جلب توجه و تایید گروه اجتماعی خود دست به دزدی می زند باید کمک کرد تا از طریق راههای مشروع در پی کسب شناخت و محبوبیت اجتماعی برآید. کودکی که برای بیان احساس دشمنی نسبت به معلم و یا والدین خود دزدی می کند. به محبت و توجه بیشتر از جانب آنان و نیز فرصت هایی جهت تخلیه عواطف خویش در فعالیت هایی چون کارهای مدرسه بازی هنر نقاشی و ورزش نیاز دارد.

از دیدگاه روانشناسی اعتراف خواستن از کودکی که دزدی می کند و یا تهمت زدن به او در نزد دیگران بسیار غیرعاقلانه و ناصحیح است زیرا با این گونه روش ها به ندرت به ریشه اصلی و علت بنیادی مشکل می توان پی برد. این عمل غالبا به دروغگویی کودک و یا ریختن آبروی او برای عملی که ممکن است هرگز دیگر مرتکب نشود منتهی خواهد شد.

این نکته برای والدین مهم است که به طفل در جهت خنثی کردن اثر و جبران سرقت با بازگرداندن اشیا مسروقه یا ارائه معادل جنس مسروقه توسط پولی که خود کودک می تواند با تلاش و کار فراهم آورد کمک کند. زمانی که این نکته آشکار باشد که طفل نمی تواند در برابر وسوسه مقاومت کند پول و اشیا گرانبها را نباید در دسترس او قرار دهیم تا امکان دزدی کاهش یابد. همچنین مهم است که این عمل را بیش از حد مورد تاکید قرار ندهیم مبادا که رفتار یا پاسخ به آن چنان مهیج گردد که در مواقع نارضایتی در آینده نیز دوباره تکرار شود. به هر حال نقش عملی الگویی والدین و آموزش ارزش ها و رفتار اخلاقی آنان می تواند کودکان را با اصول اخلاقی و حقوق دیگران کاملا آشنا سازد تا آنان بسیاری از رفتارهای مطلوب مانند درستی و پاکی را نیز به عنوان یک عادت حسنه در طول زندگی در مجموعه ویژگی های شخصیتی خود کسب کنند.

 
  • تعداد صفحات :23
  • 1  
  • 2  
  • 3  
  • 4  
  • 5  
  • 6  
  • 7  
  • ...  
 

درباره وبلاگ

كودكان فقر - كودكان كار
این وبلاگ سعی در بررسی وضعیت كودكان فقیر و كودكان كار در ایران و جهان دارد.
امیدوارم قدمی هر چند كوچك در جهت رفع مشكلات آنها باشم
مدیر وبلاگ : آرام

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • شما مایلید تا در كدام موضوع بیشتر كار شود











نویسندگان

* *

انتخاب بهترین وبلاگ ماه
*

Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگین

** * * **فهرست وب سایتهای ایرانی* *
آمار بازدید
*. *
**
قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif
*

*