تبلیغات
كودكان كار $ كودكان فقر - كودكان در پنجه مرگ - دیوار بلند مدرسه، برای كودك فقیر كوتاه نشد
كودكان كار $ كودكان فقر - كودكان در پنجه مرگ
بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند. چو عضوی به درد آورد روزگار, دگر عضوها را نماند قرار

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو مطالب

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
*
سایت خدماتی تک بیستآپلود عكس
*

دیوار بلند مدرسه، برای كودك فقیر كوتاه نشد

زیبنده عدالت‌گستران نیست كه كودكی با لباس فرم تمیز و شسته و رفته راهی مدرسه شود و كودك دیگری برای فروش دستمال كاغذی به او التماس كند./متاسفانه كودكان قربانیان اول و آخر فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها هستند.

ایلنا: كفش نو و براقش را كه عكس «مرد عنكبوتی» دارد به پسر همسایه‌ نشان می‌دهد، حداقل 30 هزار تومان قیمت دارد، پسر همسایه هم كوله‌پشتی مدرسه با مارك «آدیداس»‌ را نشان می‌دهد و می‌گوید پدرم با آنكه حراج بوده، بابتش 48 هزار تومان پول پرداخت كرده است!

می‌گویند، تو از جنس آنها نیستی؛ با این حال وقتی شب گذشته آخرین بسته‌ی آدامس و بیسكویت‌ها را با هزار التماس فروختی، شام خورده و نخورده كنار برادرت از خواب بیهوش شدی؛ حتی فرصت نداشتی نگاهی به تقویم بیاندازی؛ شاید اگر می‌دانستی امروز اول مهر است، برای فردا، كیسه بساطت را پر از خودكار و مدادمی كردی تا بتوانی همه را اطراف مدارس بفروشی...

وقتی هنوز كلاس اولی نشده بودی و از روی اجبار ، دست‌فروشی می‌كردی قیمت اسكناس‌ها را از رنگشان تشخیص می‌دادی؛ و سكه‌ها را از بزرگی و كوچكی‌شان؛ گاهی هم سرت كلاه می‌رفت و بابت یك بسته بیسكویت كمترین پول را می‌گرفتی! آنوقت بود كه شب با حساب و كتاب نا‌مادری و غرو لندهایش، از ترس، مو به تنت راست می‌شد...!

امروز كه تمام حواست به پیدا كردن مشتری برای بیسكوئیت‌هایت بود، به طور اتفاقی از صدای بلند رادیوی یكی از ماشین‌ها كه پشت چراغ‌قرمز منتظر بود، گوش‌هایت تیز شد و فهمیدی كه زنگ مدرسه امروز برای خیلی از همسن و سالانت به صدا درآمده، «امروز اول مهر است» .

گوشه‌ای از خیابان، بهت‌زده، نشستی و یاد اولین و آخرین كیف مدرسه‌‌ات افتادی كه حالا گوشه‌ی انباری خاك می‌خورد؛ اضطراب خرج خانه و مریضی برادر معلولت تلنگر محكمی شد تا دیگر یاد خاطرات نكنی و جعبه‌های بیسكوئیت را تا ظهر بفروشی!

احمد فقط تا دوم دبستان درس خوانده، در یكی از مجتمع‌های تجاری مشهد در مغازه‌ بستنی‌فروشی كار می‌كند، با اینكه قدش به داخل یخچال و ظرف بستنی نمی‌رسد اما چهارپایه كوچكی زیر پایش می‌گذارد و به سختی پیاله را درون محتویات بستنی‌های شكلاتی و میوه‌ای می‌كند.

از ساعت 9 صبح تا 6 شب در مغازه كار می‌كند؛ و هر سه هفته، یك بار هفت هزار تومان دستمزد می‌گیرد.

احمد سرش را به یخچال تكیه می‌دهد و با اینكه می‌داند اول مهر است، با افتخار می‌گوید: مادرم با همان پول ماهیانه برای شام و ناهار مواد غذایی می‌خرد؛ خدا را شكر، كارم را دوست دارم.

شیپوری برای انعكاس یك سویه‌ی اخبار
ایلنا از اول مهر گزارش می‌دهد؛ اخبار روز اول مهر و پیشواز برای این ایام زیاد است، روز كلاس اولی‌ها یا روزی دیگر برای آ‎غاز یك سال تحصیلی جدید. مسئولان آموزش و پرورش امروز و فردا می‌روند تا زنگ‌های مدارس را به صورت نمادین به صدا در‌آورند، كارشناسان هم این روزها به دنبال خرید كیف و كفش و روپوش هشدارهایی داده‌اند؛ «كیف مناسب بخرید و به فكر ستون فقرات كودكانتان باشید، برای زنگ تفریح به كودكانتان میوه بدهید و ...» اما اخباری از كودكان محروم مانده از تحصیل و آنها كه كمرشان زیر بار مسئولیت خرد شده ، در وعده‌های غذایی‌شان خبری از میوه نیست و روزی‌شان از مخازن زباله تامین می‌شود و... وجود ندارد.

نگاهی به سایت‌های خبری، اخبار جراید و روزنامه‌ها بیاندازید، آرشیو اخبار را نگاه كنید، حتی اشاره‌ای هم به كودكان محروم مانده از تحصیل نشده و تمام اخبار، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، یادداشت‌ها و .... به كودكانی اختصاص داشته كه امسال به مدرسه می‌روند و از حق تحصیل برخوردارند.

شاید مباحث مربوط به هدفمند كردن یارانه‌ها و اطلاع‌رسانی پیرامون این قانون، آغاز سال تحصیلی جدید و مسایل مربوط به ثبت‌نام دانش‌آموزان جزو اولین و داغ‌ترین سوژه‌های خبری یك یا دو ماه اخیر بوده و جای خالی اطلاع‌رسانی پیرامون كودكان كار كه امسال به دلیل فقر و مشكلات خانوادگی امكان ورود به مدرسه نداشتند و كودكانی كه امسال از تحصیل محروم بودند و به وضوح مشاهده می‌شود.
با وجود خلاء‌ آمار مربوط به كودكانی كه از رفتن به مقطع راهنمایی یا دبیرستان بازماندند و یا چند كلاس بیشتر درس نخوانده‌اند، گویا در تمام خبرهای این ایام، شیپوری به دست گرفته شده تا یك طرفه و با چشم بسته در مورد یك روی سكه‌ی كودكان مدرسه‌ای و ایام مهر اطلاع‌رسانی شود.

كودكان نونوار در برابر محروم ماندگان از تحصیل
به راستی روی دیگر سكه به چشم چه كسی آمده؟ كدام مسئول با دیدن اخبار و تصاویر مربوط به محصلان و دانش‌آموزان دلش به حال محرومان از تحصیل، دختران ناگزیر به ترك تحصیل و .... سوخته و به حالشان غبطه خورده؟ عده‌ای بهتر و گران‌قیمت‌ترین كیف مدرسه را برای كودكانشان می‌خرند، عده‌ای با دوستشان بر سر خرید آخرین كیف و كفش مارك‌دار رقابت‌ می‌كنند، دسته‌ای دیگر برای خرید كیف، جامدادی و لوازم‌التحریری كه نقش و نگار معروف و محبوب‌ترین شخصیت عروسكی را داشته باشد سر و دست می‌شكند.... افرادی هم یا به وسایل سال قبل تكیه می‌كنند ویا به سراغ ارزان‌ قیمت‌ترین ابزار می‌روند.... بازار خرید داغ است.

اما دسته دیگر حتی امكان فكر كردن به مدرسه و كلاس درس را هم ندارند... یا سر چهارراه‌ها دستفروشی می‌كنند و یا در تنگ و تاریك‌ترین كارگاه زیرزمینی چال می‌كنند.... دخترانی پای دار قالی می‌نشینند و یا در همان سن كودكی به خانه بخت می‌روند و از تحصیل محروم می‌شوند.

انعكاس صدای فاصله‌ی طبقاتی از مدارس
فرشید یزدانی مدیرعامل سابق انجمن حمایت از حقوق كودكان با اشاره به آمار آخرین سرشماری «سال 85» و اعلام اینكه در این سال، نزدیك به 27 درصد از كودكان، خارج از چرخه تحصیل بوده‌اند به خبرنگار ایلنا می‌گوید: اگرچه از این سال به بعد آمار و ارقام مشخصی در مورد وضعیت محروم‌ماندگان از تحصیل وجود نداشته اما به نظر می‌رسد كه امسال با توجه به وضعیت اقتصادی و بار احتمالی هدفمند شدن یارانه‌ها، وضعیت امرار معاش كودكانی كه در خانواده‌های فقیر زندگی می‌كنند به مراتب بدتر شده و فشار اقتصادی تاثیر مستقیم و بی‌واسطه بر دوش خانواده‌ها و كودكانشان داشته باشد كه نتیجه آن حذف كودكان از صحنه‌ مدارس و افزایش تقاضا برای كار در میان آنان است.

او مطابق با پیمان‌نامه جهانی حقوق كودك و قانون اساسی به تعهدات ایران در برابر تحصیل و نیازهای آموزشی كودكان اشاره می‌كند و ادامه می‌دهد: با وجود آنكه قانون در این زمینه نسبت به حق مسلم كودكان برای آموزش و برخورداری آنها از علم و دانش صراحت دارد اما دولت با داشتن نگاه “اقتصادی” و “بنگاه‌داری” به سیستم آموزش و پرورش و راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی كه نزدیك به هشت درصد از كودكان در این مدارس درس می‌خوانند، عملا زمینه‌های ایجاد فاصله طبقاتی میان كودكان را از سنین كودكی فراهم كرده و حتی به این مسئله دامن زده است و در عین حال باعث شده تا كودكان نتوانند از امكانات جامعه كه دولت موظف به فراهم كردن رایگان آن بوده به طور یكسان برخوردار شوند.

دخترانی كه وارد مدرسه نمی‌شوند تا چشم و گوششان بسته بماند
این فعال حقوق كودك وضعیت كودكان مهجور مانده از تحصیل در روستاها را جدی‌تر می‌داند و می‌گوید: به نظر می‌آید كه با خصوصی شدن مهدهای كودك در روستاها و به دنبال آن تعطیل شدن مهدها در روستاها و فشار بر روی خانواده‌ها، آمار كودكان خارج از چرخه تحصیل بیشتر باشد.

یزدانی مهم‌ترین عامل ترك تحصیل میان كودكان، گرایش آنها به كار و نبود امكانات تحصیلی برای دسته‌ای از كودكان را فقر اقتصادی و فرهنگی می‌داند و ادامه می‌دهد: متاسفانه به دلیل فقر اقتصادی، دختران در روستاهای عقب‌ مانده امكان تحصیل ندارند همچنین خانواده‌هایی به دلیل فقر فرهنگی نیز، از ادامه تحصیل فرزندان خود در مدارس سر باز می‌زنند و اعتقاد دارند كه اگر دخترانشان وارد مدرسه شوند، چشم و گوششان باز شده و به عنوان مثال با مواد مخدر یا سایر مسایل آشنا می‌شوند!

دود مشكلات اقتصادی معلمان به چشم دانش آموزان می‌رود
مدیرعامل سابق انجمن حمایت از حقوق كودكان در ادامه با اشاره به قانون هدفمند كردن یارانه‌ها و تاثیر منفی آن بر روی كادر آموزشی مدارس ابراز نگرانی كرده و خاطر نشان می‌كند؛ با توجه به افزایش محدود «5ـ6 درصدی» حقوق آموزگاران و كارمندان وزارت آموزش و پرورش و اثرگذاری مستقیم قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بر روی زندگی آنها، معلمان با این شرایط مجبور می‌شوند كه كار دوم یا سوم داشته باشند و افزایش مشكلات شخصی و اقتصادی‌شان به طور حتم بر روی كیفیت آموزش معلمان به دانش‌آموزان نیز اثر منفی خواهد داشت.

یزدانی عضو انجمن حمایت از حقوق كودكان نبود آمار دقیق در مورد كودكان محروم مانده از تحصیل در كشور را نشان از عدم برنامه‌ریزی مناسب در زمینه مسایل اجتماعی می‌داند و می‌گوید: با توجه به آنكه هر گونه آماری مبنای تصمیم‌گیری است، نبود آمار در این بخش یا سایر مسایل و پدیده‌های اجتماعی، نشان از دورنمای مبهم در آن پدیده دارد و اینكه برنامه‌ریزی مناسبی نیز در آن بخش وجود ندارد، به همین دلیل به نظر می‌رسد كه بخش‌هایی از انحرافات در حوزه آموزش از این مسئله نشات گرفته باشد.

كاهش 3 میلیونی دانش‌‌آموزان در سرشماری‌های گذشته
فاطمه قاسم‌زاده عضو كمیته هماهنگی شبكه كاری كودكان كار ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با ابراز امیدواری از اینكه كودكان كار به سیستم ‌آموزشی برگردند خاطر نشان می‌كند: متاسفانه كودكان قربانیان اول و آخر فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها هستند به طوری كه نمونه‌ای از آن در تابستان امسال با افزایش كار كودكان در سر چهارراه‌ها و حتی كارگاه‌ها قابل مشاهده بود.

او با انتقاد از آمارهای ضد و نقیض در مورد كودكان خارج از چرخه تحصیل خواستار انجام یك تحقیق جامع و شفاف در مورد وضعیت كودكانت دور مانده از تحصیل در سطح شهر تهران شده و ادامه می‌دهد: مطابق با سرشماری سال 1380، 17 میلیون و 300 ـ400 هزار دانش‌آموز در سطح كشور داشته‌ایم كه این آمار در سرشماری سال 85، به 15 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز رسیده است.

این فعال حقوق كودك با طرح این سئوال كه علت اصلی كم شدن تعداد دانش‌آموزان مبهم است تصریح می‌كند، بسیار بعید است كه كاهش سه میلیونی دانش‌آموزان ناشی از آموزش‌های مربوط به تنظیم خانواده و تابع تغییرات نرخ رشد جمعیت باشد؛ اما لازم است كه علت این كاهش شفاف شود تا آمارهای فعلی نیز قابل استناد شود.

كار تابستانه قربانی می‌گیرد
او با استناد بر آمار فوق، وضعیت آمار كودكان خارج از چرخه تحصیل را نامناسب ارزیابی می‌كند و می‌گوید: سازمان‌های دولتی با داشتن امكانات لازم در این بخش، پژوهش جامعی انجام دهند چرا كه انجمن‌ها با وجود داشتن نگرانی در این موضوع،‌ امكان انجام پژوهش ندارند.

به اعتقاد قاسم‌زاده اكثر كودكان خارج از چرخه تحصیل در مقطع راهنمایی به متوسطه هستند كه خود و خانواده‌هایشان طعم حقوق و دستمزدهای ناچیز را چشیده و دیگر تمایلی به درس نشان نمی‌دهند. در این میان اگرچه مشاغل كاذب تعدادی از كودكان در تابستان‌ها، در ردیف كار كودك به حساب نمی‌آید اما به طور حتم كار تابستانه باعث محروم ماندن درصدی از این كودكان كار از تحصیل می‌شود.

فشار فقر بر دوش دختران روستایی
بر اساس این گزارش داریوش قنبری عضو كمیسیون اجتماعی مجلس نیز چندی پیش به خبرنگار ایلنا تاكید كرده بود كه تعداد كودكان خارج از چرخه تحصیل در روستاها و عشایر بیشتر بوده و همه ساله تعداد زیادی از این كودكان از ادامه تحصیل باز می‌مانند.

به اعتقاد این نماینده مجلس، فقر و نیاز خانواده‌های روستایی به كار كودكان، همچنین خدمت‌رسانی نامناسب آموزش و پرورش در سطح روستاهای محروم و عشایر باعث شده كه در این نقاط امكان تحصیل كودكان تنها تا مقطع پنجم ابتدایی فراهم باشد و متاسفانه امكان تحصیل در سطح راهنمایی و متوسطه در برخی از روستاها فراهم نباشد.

به گفته عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و با انتقاد از نبود آمار قابل استناد در حوزه كودكان خارج از چرخه تحصیل، مشكلات اقتصادی خانواده‌های روستایی و فقیر، در كنار ضعف سیاست‌های دولت، امكان تحصیل را از بسیاری از كودكان را می‌گیرد و دختران نیز اولین قربانیان چنین محدودیت‌هایی هستند.

عدالتی كه برای اول مهر برقرار نشد
به گزارش خبرنگار ایلنا، با این تفاسیر، زنگ مدرسه اول مهر ماه به گوش كودكان خارج از چرخه تحصیل نرسید و كودكان زیادی در این ساعات طلایی برای سیر كردن شكم خود و خانواده، در خیابان‌ها و كارگاه‌ها كار كردند و حسرت خوردند و یا در كنار مادر خود به انجام كارهای خانگی مشغول شدند....
پدر و مادرهایی كه برای ثبت‌نام فرزندان خود در بهترین مدارس ساعت‌ها تحقیق و برنامه‌ریزی كردند و حتی زیر میزی و شهریه‌های كلانی به مدارس پرداخت كردند؛ مسئولانی كه پای هر تریبون تهرانی آمار و ارقام‌های ضد و نقیض در مورد مسایل كودكان ارایه دادند و حتی آمار دریافتی در مورد مسایل كودكان را تائید كردند؛ بدانند كه روز اول در صورتی جشن شكوفه‌ها و روز آغاز سال تحصیلی نام‌گذاری می‌شود كه تمام كودكان ایران زمین از حق آموزشی یكسان برخوردار باشند؛ زیبنده عدالت‌گستران نیست كه كودكی با لباس فرم تمیز و شسته و رفته راهی مدرسه شود و كودك دیگری برای فروش دستمال كاغذی به او التماس كند.. عدالت می‌تواند به طور مساوی تقسیم شود.

درباره وبلاگ

كودكان فقر - كودكان كار
این وبلاگ سعی در بررسی وضعیت كودكان فقیر و كودكان كار در ایران و جهان دارد.
امیدوارم قدمی هر چند كوچك در جهت رفع مشكلات آنها باشم
مدیر وبلاگ : آرام

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • شما مایلید تا در كدام موضوع بیشتر كار شود











نویسندگان

* *

انتخاب بهترین وبلاگ ماه
*

Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگین

** * * **فهرست وب سایتهای ایرانی* *
آمار بازدید
*. *
**
قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif
*

*